Mobile menu

Η ΑΡΧΗ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
ΧειρότεροΚαλύτερο 

Η ΑΡΧΗ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

 Το 1895 ο Γουλιέλμος Μαρκόνι κατορθώνει να μεταδώσει ηχητικά σήματα μορς...

μέσω των ερτζιανών κυμάτων.Οι επιτυχίες του Μαρκόνι όπως και άλλων ερευνητών αποτελούν την έναρξη της ανάπτυξης της ραδιοφωνίας.Γύρω στο 1873 ο Μάξγουελ προτείνει την θεωρία του ηλεκτρομαγνητισμού σύμφωνα με την οποία ένα ηλεκτρομαγνητικό κύμα μεταδίδεται χωρίς κάποιο φυσικό μέσο.Το 1883 ο Χερτς (Hertz) επαληθεύει την θεωρία του Μάξγουελ για τον ηλεκτρομαγνητισμό και δημιουργεί τα ραδιοκύματα, ενώ Μαρκόνι το 1897 κάνει επαλήθευση στα πειράματα του Χετς και στέλνει ασύρματο σήμα σε απόσταση 3 χιλιόμετρα.

 

Παραμονή των Χριστουγέννων του 1906 στην Νέα Υόρκη ο Φέσεντεν μεταδίδει για πρώτη φόρα φωνή και μουσική μέσω ραδιοκυμάτων.Ενώ στις 20 Νοεμβρίου του 1920 λειτουργεί ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός K.D.K.A που λειτουργεί έως και σήμερα.

Το 1926 εμφανίζεται στην αγορά ραδιοφωνικός δέκτης αρκετά εύχρηστος,ποιοτικός και φθηνός κάνοντας το ραδιόφωνο να αποκτά πολύ ευρύ κοινό.Η εδραίωση όμως του ραδιοφώνου έρχεται μετά το 1930.Στην περίοδο αυτή δημιουργείται το καλά οργανωμένο δίκτυο σταθμών τόσο στην Αμερική,όσο και στην Ευρώπη. Κατά την διάρκεια του Β' Παγκόσμιου πολέμου ραδιόφωνο και τύπος είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους γιατί το ραδιόφωνο αποκτά ειδησεογραφικό περιεχόμενο.Στα τέλη της δεκαετίας του '40 αρχές δεκαετίας του '50 το ραδιόφωνο πέρα από τον τύπο αποκτά έναν ακόμα αντίπαλο την τηλεόραση που έχει ως όπλο της την εικόνα.Με την έλευση της τηλεόρασης στην ζωή των ανθρώπων,η ακροαματικότητα του ραδιοφώνου πέφτει και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί ψάχνουν να βρουν λύσεις. Την λύση δίνει η rock 'n roll μουσική που καθιερώνει το ραδιόφωνο ως ψυχαγωγικό-μουσικό μέσο.

Στην δεκαετία του '60 στην Ευρώπη αμφισβητείται από την νεολαία της εποχής το κρατικό ραδιόφωνο επειδή δεν μεταδίδει ροκ μουσική.Αυτό είχε ως συνέπεια να εμφανιστεί η πειρατική ραδιοφωνία με πρωτοπόρο το radio caroline στην Αγγλία με την ακροαματικότητα του να απειλεί να ξεπεράσει αυτή του BBC.Το '70 το εισέρχεται στην τελευταία φάση της ωριμότητάς του,τις λυχνίες αντικαθιστούν τα μικρά τρανζίστορ και το ραδιόφωνο και κασετόφωνο συνδυάζονται σε μια συσκευή.

ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Στην Ελλάδα ήδη από το 1923 αρχίζει μια προσπάθεια εγκατάστασης ραδιοφωνικού πομπού,με τους πειραματισμούς να κρατούν αρκετά χρόνια.Ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός στην Ελλάδα εκπέμπει στην Θεσσαλονίκη με ιδιωτική πρωτοβουλία του ραδιοηλεκτρολόγου Χρήστου Τσιγγιρίδη στης 25 Μαρτίου του 1928 και για 20 ολόκληρα χρόνια μεταδίδοντας εκπομπές.Δέκα χρόνια μετά στης 25 Μαρτίου του 1938 εγκαινιάστηκε από τον τότε βασιλιά Γεώργιο τον Β΄ ο πρώτος εθνικός ραδιοφωνικός σταθμός, ενώ το 1945 ιδρύθηκε το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (Ε.Ι.Ρ.) που ανέλαβε την ευθύνη λειτουργίας του σταθμού.

ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ

Στις θεατρικές αίθουσες παρατηρείται ότι ο θεατής έχει όξυνση της ακοής και της όρασης του,με αποτέλεσμα να καταλαβαίνει τι είναι αυτό που βλέπει μιας και έχει μπροστά του την εικόνα.Στο ραδιόφωνο κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τον ακροατή υπάρχει ένα αόρατο θέατρο και η μονή του αίσθηση είναι της ακοής,με γνώμονα μόνο αυτή την αίσθηση μπορεί να καταλάβει τι είναι αυτός ο ήχος που ακούει και με την φαντασία του να φτιάξει την εικόνα που αυτός θέλει.

ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Άλαν Μπερκ παρουσιαστής ραδιοφωνικής εκπομπής στο Ντένβερ ζητάει από ακροατή που είχε τηλεφωνήσει στην εκπομπή του να μην κατηγορεί τος Εβραίους για ότι κακό συμβαίνει στην Αμερική.Μετά το τέλος της εκπομπής ακροδεξιοί Αμερικάνοι τον ακολουθούν στο σπίτι του και τον εκτελούν.Η δολοφονία του παρουσιαστή είναι και η αρχή της ταινίας Betrayed του Κώστα Γαβρά που είναι βασισμένη στην αληθινή ιστόρια του παρουσιαστή. Όσοι κάνουν εκπομπές με τηλέφωνα ακροατών και έχουν διαφιλονικούμενες απόψεις, εμφανίζονται αρκετά στο αμερικάνικο σινεμά. Ο ανατρεπτικός Χάουαρντ Στερν (Howard Stern) παίζει τον εαυτό του στο Private Parts του 1997. Κατηγορήθηκε από πολλούς ότι είναι απλώς χυδαίος και θυσιάζει τη στοιχειώδη αισθητική για την ακροαματικότητα. Στην ταινία τον βλέπουμε να μιλάει στον αέρα για τα απόκρυφά του σημεία και να προσπαθεί να κάνει ζωντανό ραδιοφωνικό σεξ με μια ακροάτρια μέσω τηλεφώνου.

Με την ίδια ένταση, αλλά με εντελώς διαφορετικά κίνητρα, ο Ρόμπιν Ουίλιαμς εμψύχωνε με rock n' roll τους στρατιώτες στο «καλημέρα Βιετνάμ» (1987), θυμίζοντάς τους ότι σημασία έχει αυτό που τους περιμένει πίσω στο σπίτι τους και όχι εκείνος ο «βρώμικος» πόλεμος.

Τέλος, η χρυσή εποχή του ραδιοφώνου παρουσιάζεται στις « Μέρες Ραδιοφώνου» (11987) του Γούντι Άλεν. Στην ταινία αυτή, ο μικρός πρωταγωνιστής που αφηγείται την ιστορία, αντιμετωπίζει με νοσταλγία τις ημέρες εκείνες. Οι ήχοι του ραδιοφώνου διαμόρφωσαν στο μυαλό του τις εικόνες τις παιδικής του ηλικίας.

 

Με βάση τις παραπάνω ταινίες, το ραδιόφωνο δεν παρουσιάζεται ως ένα κυρίαρχο μέσο, αλλά ως ένα μέσο με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Πράγματι, η εποχή κυριαρχίας του ραδιοφώνου που περιγράφεται στην ταινία του Γούντι Άλεν έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Το Ραδιόφωνο δεν είναι το «υπεύθυνο για την κατάσταση της κοινωνίας μέσο» (όπως παρουσιάζεται η τηλεόραση), αλλά χαρακτηρίζεται από την ένταση του λόγου και της μουσικής που μεταδίδει, της αμεσότητας, αλλά και της υποβολής. Ο ακροατής πλάθει μόνος του τις εικόνες στο μυαλό του. Το ραδιόφωνο, μας λέει ο κινηματογράφος, μπορεί να γίνει προκλητικό γιατί βασίζεται στη δύναμη του αιχμηρού λόγου. Και ίσως γίνει προσωπική υπόθεση ενός παρουσιαστή / παραγωγού, τόσο, ώστε να του κοστίσει τη ζωή του.

 

by Sanna Tataraki

- Για να δημοσιεύσετε το σχόλιό σας πρέπει να έχετε δημιουργήσει λογαριασμό και να είστε συνδεδεμένοι

- Ιn order to post comments,you must be LOGIN